Friday, December 15, 2006

Jagaung.. Jagaung...

Expressed by Noorita Yusof at 10:11 AM
Suatu hari di waktu selesai makan malam di restoren..

Me + Hubby + Kawan Hubby1(KH1) + Kawan Hubby2(KH2) + my little baby(harus ada)...

KH1: Eh, nak..? <-- offer his rokok to KH2 and hubby (he's not smoking nway, eh)

Hubby: Tak, aku tak isap.

KH2: Aku isap. Tapi cap kuda nabai.

KH1: Menatang apa plak kuda nabai tu. tak pernah dengar pun. gudang garam nye geng ke?

Me: - Blur + tak tau apa apa lalu diam sahaja -

Hubby: Rokok daun ke. keh keh..

KH2: Ala rokok hak ada gambo binatang tu. kuda nabai tu..

KH1: Camel??






KH2: Eh balik kekgi singgoh seben eleben ee..

Hubby: Hang nak beli pe sana. Rokok kuda nabai. ehe.

KH2: Dok ah. Air 'tujuh yu pe'.

KH1: Tu dia... Air kejadah apa la plak tu... jangan holy water dah..

Me: 7-up?






hmm... sangat berperibahasa baru.
KH2 adalah orang terengganu (cam aku gak).

tatapi..

lebih tepat lagi dari kuala berang, tganu. (It's hulu terengganu actually. kampung emang manang).




there it is.. blakang kan..

orang kuala berang ni amat femes ketika tibanya hari sabtu (hari blacklisted oleh mak aku jadi aku takleh kuar gi bandor ngan kawan2). kerana mereka secara berjemaah beramai ramainya turun ke bandar samada membeli belah, melepak lepakan mahupun mencari jodoh di stesen bas.

dan amat senang dan mudah sekali untuk mengenalpasti golongan mereka ini.
yakni dari segi berpakaian antaranya.
yang berbaju orange berkain hijau mahupun bertudung biru beserta sangat merah menyala di bibir, nah... itulah orang kuala berrang..
mudah kan anak anak...
and..
macam KH2 di atas tadi, melalui gaya percakapan jua boleh dicamkan dari manakah mereka ini..


"nok beli jagaung ni buleh.. jagaung ni brape ringgait. dari bukait mana ni ambaik ni jagaung ni?"



senang kan.... (memang 'tak' tergeliat lidah okay).




* jagaung = jagung
* bukait = bukit
* ringgait = ringgit
* kuda nabai = kuda nabi
* tujuh yu pe = tujuh U P

4 thoughs.. on "Jagaung.. Jagaung..."

aznirul said...

huhuhu.. mmg gitu ke cara diorang cakap? 7 yu pe? first dgr aa..

elevenapples on December 15, 2006 at 5:04:00 PM GMT+8 said...

ye az.. sangat benar.. even ieta orang trg sendiri pon tak brapa fasih gi cakap kuala berang ni. hehe.. 7 yu pe tu pon first time dengar. hehe..

m&m said...

kelaka giler laaa muekekekkekeekeeee nak ckp gak arr 7 upe

nolly on December 18, 2006 at 12:55:00 PM GMT+8 said...

hehehehee..lawok lawok.. ;D lyana siap testaing ayat yg disertakan tuh..jagaung..mak aih..payoh bebenor.. ;D

 

You know what.... Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal