Tuesday, August 25, 2009

Cerita posa pada hari2 awal Ramadhan...

Expressed by Noorita Yusof at 2:36 PM
Ok now saya nak bercerita pasal posa posa, dan bukak bukak posa.

Wani dah tanya2 dah haha.. Sorry dear. Was too bz lately so tak sempat nak jengah2 sini.

So first day puasa cam biasa. Tak tau kenapa aku takde rasa cam excited astaga gila babas nye suka dapat posa kan. Cam so so je la.. Maybe coz bz dan pikir banyak benda so tak terasa sangat.

And seperti biasa malam posa pertama tu aku still lagi tepon ma kat kampung tanya niat posa sebulan. Niat posa yg hari2 tu Alhamdulillah ingat la kan. Yg sebulan tu bapak benaknya nak ingat. Tak ingat2...

Oh ya, petang before esoknya posa tu kan, kalo orang Trg panggil petang 'meggang' coz masa ni lah ramai orang akan berhamburan keluar ke bandar,ke pasar, ke supermarket dan kemana2 lah utk mencari bahan2 mentah, gula, garam, ayam ect ect.. Yelah esoknya kan puasa pertama so harusla sambut dengan riang ria. Macam entry aku yg lepas, petang ni akan berbunyilah bedil sebanyak 7 kali utk meng-selamat-datangkan bulan posa.. Boley masa bedil tengah berbunyik tu ma call aku then soh dengar. Gila syahdu!! Cam itu jam jugak nak terbang balik kampung!! Huwaaaaaaaaaaaaa........

Malam tu kitaorang sahur ayam masak kicap dan ikan goreng. And aku, additional daum selom. Ulam harus ada, baru la orang kata kita 23 tahun! wakakakaka!

Aku ni sejak dari anak dara sehinggalah mak dara yang ada anak dara mmg amat berselera sekali setiap kali makan sahur. kalo orang lain cam ngantuk2.. pastu tak sahur pon takpe, lebih rela tido.. tapi aku tak. aku mmg suka bersahur. satu je reason dia, sebab aku suka makan! so pukul2 berapa pon aku akan on tanpa byk soal. dan kuantiti nasik dalam pinggan aku mmg la mcm berbuka jugak. takde kurang2 tak selera tak lalu ke hapa.. buruk lantaknye la kan...

So the whole 1st day posa tu tak gi mana pon. Habiskan masa kat umah berbaking for my 1st order. :) Yes, I plan to start with my cuppies business shortly. Tgh update special blog for it and I will update here soon. So peeps... apa lagi! Nanti order tau jgn tak order..

Menu berbuka lak adalah tajaan mak mertua kesayanganku sebab dia ada kat sini kan. Menu wallah itu adalah... asam pedas tulang (sedap gila even 1st time aku dengar + makan), sup tulang, daging masak kicap, ayam goreng dan ulam. Air adalah home-made air mata kucing. Dessert well of coz my cuppies kan! ^_^

2nd day posa, bersamaan hari ahad adalah hari duduk2 rumah dan buat cuppies jugak. haha... nothing interesting kan. Ekceli takut la na kuar. H1N1 tengah menggila skang ni. Kalo saya keluar adalah sekali ngan anak2 kan. Risky beb.. Baik kita cegah dari merawat kan..

Jadi menu berbuka pada hari kedua ini adalah kari daging mama nye style, sambal udang, ayam goreng dan ulam2. Air- mata kucing lagik. Hmm actually mama & papa nye style tak bermewah mewahan makan. sederhana dan cukup2 makan sahaja. Derang mmg tak reti makan lauk byk2 jenis. Tapi kalo ma ngan abah aku huuhhh... aku dapat bayangkan penuh meja ngan lauk pauk! ngan kueh mueh lagi.. aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa NAK BALIKKKKKKKKKKKKKK!!!!

So hari ketiga yakni semalam, mama and papa dah selamat berlepas ke tanah suci. So tinggal la kami terkontang kanting kan.Ditambah dengan aku berkerja, so mana la dan nak masak wallah wallah. Aku post kat FB bukan main lagi kan nak makan itu ni. Tapi sudahnya hampehhh... Sehampeh bazar Ramadhan Sri Gombak. Apa dah jadi weii!!!! Dulu punya la sesak dengan macam2 mak nenek juadah tapi tahun ni..??? Oh my! Selamatkanlah Bazar Ramadhan kita..!


Dulu bazar tu used to be sesak2 camni k. Nak bernapas pon susah. But now..?????


So sudahnya menu yg diharap-harapkan..

1) Nasik bukhari - Nasik beriani pon takde, nasik bukhari?? Berangan la... Nasik ayam pon dua tempat je ada. Dah la ala2 ayam kejung menopause. bukankah nasik ayam sepatutnya bersepah..??

2) Murtabak - Ada SATU gerai je jual. Ini juga bukankah makanan ruji warga2 puasa??? Kenapa satu tempat je ada.. WHY..???????? And orang nak beli u ols bayangkan la! Tak sanggup nak queue hokey!

3) Laksa Penang - Ada laksa yg makcik salu jual time pasar malam tu je, which is kuah dia hanyir gila (call me fussy pls!). And tempat2 lain... cammm better aku carik ikan kembung, rebuskan, blend tulang, masuk lam kuah ngan cili boh, ulam, asam keping, garam dan masak!

3) Soya bean - check!

4) Onde-onder or buah melaka - punya lah payah carik. ada pon sebesar guli je. Nway check!

5) Sebab nasik bukhari takde, so aku beli la pakcik Bukhairi. sorry kalo agak meracau. So aku beli nasik campur kat gerai nasik kerabu pakcik kelantan yg best gila tu. Nasik putih sama itu gulai peha ayam, solok lada, acar timun+nenas, sambal belacan. Enuff! terbukak kelenjar seleraku..

Aku punya la frust smalam. Tak bestnye apsal la... dah la berlopong2. apsal korang tak jual2 ni..?? ekonomi meleset or takutkan sesema babi..??? jual la wei....... apam balik pon menggagau nak carik, apatah lagi nak cari apam petak..??

So plan aku hari ni nak masak ayam gulai Trg - hubby's favorite (ok baru ni gaduh. lama hokey gaduh. so ala2 nak amik hati lah ni), sayur campur, masak asam telur, sambal belacan + tempoyak & telur dadar. Minum, air rutbir sudehh!

Or kalo ala2 tak dan a.k.a sampai rumah lambat, my plan B is .... singgah baazar ramadhan Greenwood (say babai to bazaar Sri Gombak!) dan bungkus la apa2 patut. tak decide lagik. Ikut halwa mata lah nanti.


So u olls, selamat menghabiskan puasa lagi setengah hari ni dan selamat berbuka kaw kaw nanti!

3 thoughs.. on "Cerita posa pada hari2 awal Ramadhan..."

Pearl Akasia on August 26, 2009 at 12:23:00 AM GMT+8 said...

hahaah..
cerita pertama ramadhan..
kesiannya.. gi bazar ramadhan kat tempat lain la.. agaknye lagi meriah kot.. tapi, kalu jalan jam tak yah la.. naya plak nak balik umah..silap2 buka sorang2 dalam keta..hahah.

syanaim on August 26, 2009 at 7:18:00 AM GMT+8 said...

::huhhu..kena blajar dr kak ita ni..best2..hihh::

kawanlama said...

terkenang saat2 beli nasik bungkus kat bazar ramadan belakang kolej 17 dolu-dolu...ahaks!

 

You know what.... Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal