Wednesday, January 25, 2012

Sambelach

Expressed by Noorita Yusof at 4:39 PM
Tuen-tuen dan puen-puen..

Lama kita tak menyenduk nyenduk Fifi kan puen puen.. Kali ni Fifi teringin nak berkongsikan resepi yg pat blas kurun dah tak buat.. Sebab apa tak buat puen puen..? Sebab amarah masih membara di dada.. Dan kenapa skang buat balik puen puen..? Sebab teringin jerrr...

So..??

Apakah resepi amarah kita itew..??

Tak lain tak bukan adalah Sambal Belacan Bibik Tak Kenang Budi..

Melahar tak tajuk sambal kita ini..? Hahah..!

Well well.. Seumur hayat Fifi tau puen puen, mmg tau buat sambal belacans satu hala cara je taw.. Takde kornar2 bagi mengubah rasa.. Pertamanya, mmg dah sedap dah.. (bagi tekak I la kan puen puen). Keduanya, tak reti nak wat sambal lain. Ketiganya, dah la tak reti, malas eh haku semangat kesukanan nak pi belek resepi sambal belacan semata2 kan.... Belek resepi nasik kukus berayam percik rempah lapan lapis tu berbaloi baloi la jugek kan puen puen..

Tapi sejak pernah ada bibik suatu ketika dulu, sempat la belajar resepi Sambelach (shotpom sambal belacan kay. Glosari la konon kan) dari dia. Sempat belajar satu resepi ni je besides the peria masak telur tu noks before dia blah carik jantan. Kalau dok lama2 agak2 mampu restoran nasi padang kot dah Fifi.. Auww.. Haha..

So berbalik pada Sambelach kita tadi. Bagi menyemarakkan asmara, opps selera, meh kita tepek gambor dulu na..


Mana satu Sambelach? Sila balik Itali.


Berdasarkan pada gambar di atas, adalah konon nak buat nasik ayam penyet pada hari itu tapi bahan tak cukup plus dah abis kisah wat sambal tetiba bateri rajin dah abis.

Kesan sampingan bahan abis/takde 1 = Tempe/tauhu goreng --> telur goreng
Kesan sampingan bahan abis/takde 2 =  Kacang panjang/kubis --> tomato/timun
Kesan sampingan malas                     =  Ayam penyet berempah --> Ayam goreng-ala-macam-slalu2-tuh..


Jadinya puen puen, Fifi akan kongsikan resepi Sambelach senduk2 Fifi skang ya.. Sediakan pen dan kertas tau.. Kalau nak tekno sket, sila copy paste ke notepad dan printt..! Senang ahaks ahaks!


Bahen-bahennya:- 
(Fifi main agak2 je tau. Sebab takkan nak tanya sukatan camca oz segala ngan bibik kan.. Jatuh la saham rakyat Malingsia.. Hafal2 resepi dalam kepala sambil menjeling2 dia wat kije sudeh..)


- Cili padi secukupnya. (Dalam kes Fifi, Fifi taruk 10 batang ahak2.. Hamik ko, selagi tak berasap buntut, selagi tu komplen tak pedas kan).

- Cili merah besar sebatang. (Saja wat cukup syarat. Kalau rasa2 lidah tu cam ala2 Edinburgh, sila lebihkan cili besar dan kurangkan cili padi ya puen puen).

- Bawang merah 2 biji di hiris2 (takyah halus2 nak tunjuk skill kehebatan memotong bawang. kelak sume ni nak dihancurkan).

- Bawang putih seulas (sama la. Hiris kasar je).

- Tomato dalam hurm sebijik kalau hok kecik. If besar, amik la separuh. Belah la dua ke tiga ke.

- Belacan sketttt..

- Bilis skett (Fifi suka taruk lebih sket..).

- Minyak utk menggoreng.

- Garam/gula melaka (if nak jadi Jawa Indonesias sejati cam ex-bibik Fifi tu, sila sediakan serbuk perasa skalik).


Cara2nya puen puen:-
- Goreng bilis tu dulu kasik garing2 sket.. Ala, garing cam bilis nasik lomak korang tu bleh lah tuh.. Dah abis goreng, ketepikan.

- Minyak yg sama tu, masukkan bawang putih, bawang merah, cili padi, cili merah besar, tomato dan belacan sekaligus. Biarkan gegorengan itu seketika.

- Bila dah agak2 layu tu angkat2 la ya.. Yang penting tomato tu toksah la lama2. Karang lembik. Kiranya angkat tomato dulu, pastu belacan, pastu cili pastu baru bawang. Dalam 3-4 menet gak la bergantung la api dapur korang cemane. Jangan skema sangat sampai set2 timer k. Sekali lagi Fifi ingatkan, Fifi main skill agak2 je tau.. Korang kena ikut skill Fifi ni skali tau tau..

- Pastu sediakan korang punya lesung batu itew dan masukkan bilis dan barang2 gegorengan tadi skali. Petuanya, korang masukkan skali minyak gegorengan tu skalik dalam lesung tu. Jgn byk2. Cukup2 la nak kasik basah2 manja gitew. Then masukkan garam secukup rasa pastu gula melaka sket. Kalau tak confiden sedap, masukkan skali serbuk perasa (jakun kan taruk ajinomoto dalam sambal belacan.  Tapi itulah yg ex-bibik Fifi buat dulu tau sebelum kena jerkah dengan Fifi hehe).

- Then, lenyek2kan bahan2 tu dalam lesung sampai la hancur abis sebati sume. Kalau dan malas sangat abis tekno tuh, pakai la blender.. Cam Fifi, Fifi tak suka hancur2 sgt. Kasik ada kasar2 sket.. Baru la feeling nasik padang hehe..

- Abis kisah sume, masukkan dalam mangkuk kecik. Nak lagi nusantara? Masukkan dalam mangkuk kayu. Feeling desa woo..


Camtu je.. senang je buatnya.. Bagi Fifi, sambal ni dah cukup takyah ada kuah pon takpe dah..

Selamat mencuba taw... Senduk senduk Fifi..... ahak ahak ahak..

1 thoughs.. on "Sambelach"

nasha sanza on January 25, 2012 at 5:23:00 PM GMT+8 said...

sedapnya..tolong pos lajunkat sini...malas nak mask..hehe..gurau je..=)

 

You know what.... Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal